
ELEVINVOLVERING
Mot slutten av foredraget gikk Hartberg hardt inn for elevinvolvering. Det er skrevet i Kunnskapsløftet at det er et krav, men fortsatt er det mange skoler som har langt igjen.
-Elevinvolvering er svaret på lærernes tidspress! Det gir en gjennomsiktighet for elevene. Alle vet hva som vurderes, hvordan det vurderes og hvorfor det vurderes slik, sa Hartberg. Det er fem viktige momenter i elevmedvirkning:
- Samtale om læringsmål
- Samtale om vurderingskriterier
- Samtale om arbeidsformer
- Egenvurdering
- Hverandrevurdering (elevene vurderer hverandre)
METAREFLEKSJON
Det er vanskelig å kombinere kvalitativ og kvantitativ feedback. Gir man en kommentar med flere punkter og en karakter, vil mange av elevene, kanskje de fleste, se på karakteren og legge besvarelsen i sekken. Hvor er læringen i en slik feedback? Det dreper hele funksjonen i tilbakemeldingene, og derfor må vi som lærere stille krav til og legge opp til gjennomgang av tilbakemeldingene, for å sikre at elevene jobber videre med den. Det kreves en metarefleksjon for at jobben inne i læringslabyrinten blir målrettet.
EGENVURDERING
Elevene kan ofte, om målene og vurderingskriteriene er godt nok gjennomgått på forhånd, gjøre en egenvurdering etter eget arbeid er avsluttet. Dette er tidsbesparende for læreren, man kommenterer gjerne i en dialog med eleven. Dessuten gir det et større engasjement fra elevens side. Det er noen krav til egenvurdering:
- Må skilles fra prestasjon
- Eleven må ha eierskap til egne meninger
Mer kommer utover dagen. Nå skal jeg høre på Harald Ødegaard, en god kar.