tirsdag 13. desember 2011

Mer fra NyGIV



Hartberg sier at en ren analytisk tilnærming til læring vil gi instrumentalisme. For å motvirke dette trenger vi et dynamisk vurderingssystem -> elevene skal forstå at vi er på vei et sted, og gjerne ogsvå hvilket sted det er. “Feedback is useless unless the students area ble to do something with it” (Black & William, 2006). Lærere generelt skriver FOR mye i tilbakemeldingene til elevene. Det er bedre å gi ett eller to råd, som eleven SKAL følge opp. Vi som lærere skal med andre ord gi både Ros og Råd (positiv vurderingsform). Det hjelper ikke hvor mange kulepunkter med råd og tilbakemeldinger vi som lærere gir til elevene, om de ikke følger dem opp. Det er jo slik i det daglige livet også; dersom du får mye kritikk fra en og samme person, blokkerer du denne personen. Verst blir det for eleven om det er dette forholdet han/hun har til læreren sin.




ELEVINVOLVERING



Mot slutten av foredraget gikk Hartberg hardt inn for elevinvolvering. Det er skrevet i Kunnskapsløftet at det er et krav, men fortsatt er det mange skoler som har langt igjen.
-Elevinvolvering er svaret på lærernes tidspress! Det gir en gjennomsiktighet for elevene. Alle vet hva som vurderes, hvordan det vurderes og hvorfor det vurderes slik, sa Hartberg. Det er fem viktige momenter i elevmedvirkning:







  • Samtale om læringsmål



  • Samtale om vurderingskriterier



  • Samtale om arbeidsformer



  • Egenvurdering



  • Hverandrevurdering (elevene vurderer hverandre)



METAREFLEKSJON




Det er vanskelig å kombinere kvalitativ og kvantitativ feedback. Gir man en kommentar med flere punkter og en karakter, vil mange av elevene, kanskje de fleste, se på karakteren og legge besvarelsen i sekken. Hvor er læringen i en slik feedback? Det dreper hele funksjonen i tilbakemeldingene, og derfor må vi som lærere stille krav til og legge opp til gjennomgang av tilbakemeldingene, for å sikre at elevene jobber videre med den. Det kreves en metarefleksjon for at jobben inne i læringslabyrinten blir målrettet.




EGENVURDERING
Elevene kan ofte, om målene og vurderingskriteriene er godt nok gjennomgått på forhånd, gjøre en egenvurdering etter eget arbeid er avsluttet. Dette er tidsbesparende for læreren, man kommenterer gjerne i en dialog med eleven. Dessuten gir det et større engasjement fra elevens side. Det er noen krav til egenvurdering:







  • Må skilles fra prestasjon



  • Eleven må ha eierskap til egne meninger



Mer kommer utover dagen. Nå skal jeg høre på Harald Ødegaard, en god kar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar